söndag, oktober 07, 2012

Riktigt finlandssvensk

Imorgon ska jag skriva ett prov för att få mitt hygienpass. Provet ordnas via skolan och vi får passet för ynka 10€, dock ingen föreläsning el. sånt - allt ska pluggas in på egen hand. Vi får välja vilket språk vi skriver hygientestet på, jihaa för svenska tänker jag och kryssar i. Well well. Nu när jag ska läsa igenom Eviras studiematerial inför provet finns materialet endast på finska. Visst. Jag läser alla mina studier på finska och har valt det själv. Jag har också valt att skriva alla tenter på finska så jag lär mig språket ordentligt. MEN - Om man ges möjlighet att välja språk för testet så borde väl studiematerial också finnas på svenska? Jag förstår finska väldigt bra, men att läsa finska och få det till bra svenska och förstå alla nya ord tar sin tid. Så jag tycker jag har all rätt att vara väldigt pissed off för tillfället, när jag nu blir tvungen att lägga ner dubbelt med tid på att lära mig studiematerialet på finska, istället för att snabbt skumma igenom, och komma ihåg allt 100 gånger bättre, på svenska.

Nej. Jag brukar inte göra stor sak av finska vs. finlandssvenska rättigheter. Jag vill lära mig finska och tycker det är kul. Inte heller låtsas jag bry mig när jag får höra hur mycket någon hatar oss finlandssvenskar eller kommenterar att jag ska tala finska när jag bor i Finland. Jag har mina egna åsikter (som inte heller alltid är helt snälla) och de har sina. Mitt klass i skolan är helt amazing när jag håller presentationer på dålig finska eller skriver fel i varje uppsats. De hjälper mig direkt med att hitta ord och förklara vad olika texter betyder, vilket jag är väldigt tacksam för. Dessutom har jag fått väldigt nära och fina vänner som inte byter till finska mitt i en svensk sång jag lärt dem, trots att ett helt gäng finnar fräser att vi sjunger på fel språk. Den gången blev jag väldigt stolt över min klass och mina vänner.
MEN - att ta upp ämnet finlandssvenskar och finnar är känsligt, både för mig och mina kompisar. Det ligger i uppfostran för oss båda att försvara och vara stolta för vem vi är. Klart vi reagerar när någon klankar ner eller beskyller varandra för något som inte stämmer. Råkar någon nämna ämnet när jag är närvarande, blir det en väldigt jobbig stämning där alla sitter med taggarna utåt. Oftast låtsas alla ignorera att ämnet kommit på tal och snabbt som attan byter diskussionen innehåll.


JA. Jag är riktigt finlandssvensk just nu.
Och JA - jag är bitter.



1 kommentar:

Varsågod och skriv en trevlig kommentar! Kommentaren syns dock inte förrän jag godkänt den.