onsdag, juni 22, 2016

Övning på jobbet

Bilder från vad vi gör på räddningsverken i Jakobstad och Karleby
hittar ni på Instagram:"kppelastus"
Senaste skiftet jag jobbade på räddningsverket hade vi övning tillsammans med brandmännen. Temat var trafikolycka, där patientmängden är märkbart större än de räddningsresurser som finns på plats. Brandförmannen hade förberett 2 case där bl.a. en patient skulle sitta fastklämd i en bil så brandmännen skulle bli tvugna att klippa sönder bilen för att få ut patienten. Skiftet innan kom vi överens om att min kollega skulle leda första caset och att jag skulle ansvara för det andra caset. Med vetskapen om detta gick jag alltså omkring och var skitnervös under mina 3 lediga dagar och ville helst placera en spya på instrumentbrädan i ambulansen innan caset körde igång. Så himla mys! Not. Men med lite pepp av kollegan så körde vi igång och det gick riktigt bra med tanke på omständigheterna. Övningen hölls vid Jeppis bilskrot och när vi anlände till platsen möttes vi av 4 krockade bilar med patienter i alla. Efter triagen (nu blir det lite vårdspråk här, sorry) så hade vi sammanlagt 14 (holy mama!) patienter varav 8 patienter var kritiskt skadade. Då kan jag tala om för er att man börjar känna att resurserna verkligen INTE räcker till med ynka 3 ambulanser + 5 brandmän. A lot of huvudbry och prioriteringar som var svåra att utföra pga. de knappa resurserna, men när caset avslutades var jag ändå relativt nöjd. MYCKET lärorikt och roligt att få testa hur dessa case funkar i praktiken. I teorin låter det mesta relativt organiserat men att förverkliga teorin i praktiken - det är en helt annan femma!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod och skriv en trevlig kommentar! Kommentaren syns dock inte förrän jag godkänt den.