söndag, oktober 09, 2016

Galen i foodprep!

Okej, det låter lite "Hello Amerika!" att tala om foodprep men hur löjligt låter då inte "måltidsplanering"? Jaja, grejen är att jag tycker det är så jäkla skoj att foodpreppa och tänkte ni kanske också vill haka på? Varför jag överhuvudtaget håller på med foodprep är att det sparar så mycket tid om kvällarna att inte behöva stå och fundera vad jag ska koka, samt att jag tror det blir billigare i längden. Orka räkna skillnad i pengar, lever på hoppet här! Jag storhandlar och gör storkok en gång i veckan och voila, så har jag maten serverad i 7 dagar framåt. Något som fungerar för mig iallafall och jag hoppas jag ska bära med mig denna vana i framtiden också, när man har kids och livet rullar på i full fart. 

Ifall ni vill joina och kanske få lite inspiration så tänkte jag varje vecka dela med mig av den veckans foodprep i form av bilder och ev. lite text under. Märk väl, jag kör sällan dyr gourmemat när jag bor ensam, så lunchen med gräddpotatis och oxfile kan ni glömma. Enkel vardagsmat, ofta mot det hälsosammare hållet i.o.m att jag är intresserad av "ren" matlagning med mycket grönt! Eftersom jag valt att äta mera kolhydrater runt min träning så består ofta ett mål av just det, mera kolhydrater. Med tanke på dagens hälsohets blahblablah, så må jag ännu poängtera att jag äter som jag äter, ja sillä sipuli! Okej, vi drar igång med ett litet smakprov på en lunch jag preppade för någon vecka sedan. 




Enkelt och gott. Stekt köttfärs med champingjoner som jag kryddar enligt principen "det som hittas i skåpet", bl.a. pressad vitlök, soya, peppar och oregano. Till det så kokar jag morot och broccoli, samt potatis. Brukar också göra nån typ av sås till, annars blir det så "torrt" tycker jag. Till köttfärsen lagar jag ofta tzatziki. Rivandet av gurkan suger och jag må lukta vitlök resten av dagen, men hemmagjord tzatziki e ju bara bäst! Hoppas det smakar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod och skriv en trevlig kommentar! Kommentaren syns dock inte förrän jag godkänt den.