tisdag, oktober 11, 2016

Molnvikens vandringsled & lite älg

Här sitter jag med en varm kopp kaffe efter att jag och Mikida promenerat Molnvikens vandringsled i Larsmo. Det tog oss nästan 2 timmar att promenera 8,5km och då fick jag dessutom draghjälp av Mikida som verkade ha vittring på älg mest hela tiden. Har ni sett när en älghund får vittring på älg? Låt oss säga att takten ökar till 110 och det är fullt ös kors och tvärs. Nu var jag ju tvungen att hålla henne kopplad i.o.m att jag inte äger skog här, men rackarns vilken chans vi hade haft! Redan efter ynka 1km på vandringsleden märkte jag att Mikida började få vittring på älg, jag fick full show att hänga med och voila! Rakt framför oss, så färska älgspår att jag kunnat köra en showoff med stadspolare och känna med handen i spåret, ta upp lite mossa till näsan, sniffa och tugga lite på mossan, spotta ut, titta upp och bah: "Yep, precis vad jag anade....Det  luktar älg, möjligen en hane, storväxt, 14- taggare - kanske mer, spåret fortfarande varmt, älgen bara 20 meter bort". Och vad händer? Jo, det brakar till i närheten och vi hör hur något stort med dova steg klampar bort från oss en bit in i skogen. Also, vet ni hur jobbigt det känns att stå bredvid världens chans till att Mikida ska få köra ståndskall på älg och inte ha möjlighet att låta henne springa fritt? Aaarrrggghhh! S-K-I-T! Nåh, ska se till att köpa typ en kvadratmeter skog någonstans i närheten. Hah. Finns det en stubbe till salu? Anyone?

Molnvikens vandringsled & min trogna partner in crime



För övrigt så föll Molnvikens vandringsled mig verkligen i smaken! Superbra utmärkning av vandringsleden i form av blå färg på trädstammar och stenar. Mycket olika typ av terräng och hela vandringsleden var i gott skick! Vissa partier var ganska steniga så man fick se efter var man satte fötterna, medan andra partier var släta skogsmarker. Trots höstväder och regn så var det väldigt få partier som var riktigt blöta. Rekommenderar ändå vandringsskor för extra stöd och så hålls fötterna torra! Rastplatsen vid Molnviken hade utedass, grillplats, bord, vindskydd samt fin utsikt över Molnviken. Tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod och skriv en trevlig kommentar! Kommentaren syns dock inte förrän jag godkänt den.