tisdag, januari 10, 2017

Funderingar kring kostprogram

Handlat mat inför vecka 2/8

Tjaba tjena hallåå denna slaskiga tisdag! How is life? Själv så mår jag uberbra, tackar som frågar. Som jag i ett tidigare inlägg nämnde, så håller jag på med ett 8 veckors kostprogram och tänkte därför fundera lite kring detta idag! Först och främst, vad är den första spontana tanken som era hjärnceller pressar fram när jag nämner att jag går på kostprogram? Well, jag kan gissa att det motsvarar all den feedback jag redan hunnit få under min första vecka, när bekanta och folk på jobbet fått reda på att jag, som de säger, "dietar". "Va? Du e ju redan smal, int behöver väl du gå ner i vikt?!", "Men Aidai, DU behöver int gå på diet!", "Du kommer att frysa ihjäl i vinter." etc. samt lite frågande och konstiga blickar av folk. Well, känns ju...great med pepp! Men hey, hold your horses och ta er en funderare på OM ett kostprogram automatiskt ALLTID innebär att en person försöker tappa kilon? För det är ju det typ 95% av jordens befolkning tydligen verkar tro?

Låt mig då, för att lite röra om i skallen på er, säga vad detta kostprogram innebär för mig. Så får ni kanske en annorlunda bild av det hela. För mig e målet med mitt kostprogram att lära mig äta TILLRÄCKLIGT så jag kan bygga upp och bevara den muskelmassa jag har, samtidigt som jag tajtar till hela paketet lite. I.o.m att jag verkligen gillar att träna och har det som min främsta hobby så bör jag ju tanka därefter, vilket jag vet att jag inte gjort. Mina måltider har varit oregelbunda och "klumpiga", dvs. jag har hoppat över frukost och käkat en enorm lunch, för att sedan inte ha rum med middagen i magen förrän kl 20 på kvällen. Ni kan ju tänka er hur min ork åkt bergochdalbana med den kombon + hård träning? Oh yes. Uberpigg för att i nästa stund befinna mig i matkoma efter en megamiddag. Bah.

Och vet ni, det är just därför jag valt att satsa tid och pengar på att ta hjälp av en person med erfarenhet och kunskap för att utforma ett kostprogram anpassat just för mig och mina mål. Hur bra är inte det? Nu kan jag träna hårt och lita på att min kropp får den energi som kroppen behöver. Reagerar kroppen konstigt eller känner sig kraftlös så skriver jag till min "coach" och hon levererar svar på vad jag kan äta mer av. Perfekt. Och vet ni, jag äter ren mat, var tredje timme, and plenty of it! Resultaten hittills? En mycket piggare tjej med mera ork! Och så sover jag som en stock om nätterna och vaknar, hör och häpna, utvilad! Det ni, det har inte hänt på länge!

Så, vad vill jag säga med detta inlägg? Ett tafatt försök att försvara mig? Näähh, mera ett försök att röra om i hjärnan på er lite och kanske få er att inse att kostprogram inte automatiskt betyder att en person vill tappa vikt och bli smal. Och innan ni reagerar, nej, det är absolut inte något fel med att vilja gå ner i vikt heller - alla har vi olika mål av olika orsaker och för att förstå dem måste vi ju fråga personen ifråga. Efter det kan vi välja att döma eller ej, eller helt enkelt låta var och en sköta sitt, för tro mig, det finns inte en chans att alla ska hålla med och tycka lika. Men lite "think outside the box" skadar väl aldrig?

Over & out 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Varsågod och skriv en trevlig kommentar! Kommentaren syns dock inte förrän jag godkänt den.