onsdag, mars 21, 2018

#veganchallenge update

Hyvät ihmiset, nu har jag något ni måste prova! Testade häromdagen att steka riven vitkål och morot i kokosolja tills de mjuknat. Smaksatte med en liten gnutta vitpeppar, och vet ni vad? DET VA HELT SJUKT GOTT! Vitkål är sviinbilligt just nu och morötter kostar inte många euro. Kokosolja hittas på burk och voila, ner i stekpannan på svag värme och det blir hur saftigt som helst. Ni måste testa! Nedan, förra veckans dinner där jag har ett helt lass riven vitkål och morot som döljer sig under allt annat gott. Stekta champinjoner, lök och bönor + sallad och avokado. Helt klart min favorit bland de veganska måltiderna hittills.

Dinner
En annan lyckad kombo var också veckans foodprep. Hade en megapåse makaroner hemma och tacokrydda i massor. Vad passar då bättre än att testa lite köttfärs a la vegan? Stekte Pulled Oats tillsammans med vitlök, lök, spenat, sojakross (glöm inte vattnet för att sojakrossen ska bli mjuk, fick lite panik mitt i stekningen när jag märkte hur mycket vatten sojakrossen drog i sig) och tacokrydda. Toppade med lite ärter, bara för att grönt e snyggt! Hah. Blev riktigt gott och pulled oats påminner mycket om kött till konsistensen. Min kollega såg inte ens att det var frågan om havre istället för köttfärs när han spanade in min lunch. Väldigt bra näringsinnehåll också. Enda minuset, kostar över 3€ för 250 gram. Det tycker jag är dyrt. MEN. Då ska vi komma ihåg att dessa produkter nyss dykt upp i butikerna och att den veganska trenden i Finland bara är i startgroparna ännu. 

Makaroner med pulled oats a.k.a "Nyhtökaura" på finska,
veckans matlådor!


måndag, mars 19, 2018

Busy week på G!

Gjort idag: Jobbat dagskifte, repeterat teori om barnpatienter och förlossning med kollegan, tvättat bilen och käkat middag. Har tänkt träna senare ikväll och har en burk memma och grädde som väntar som belöning i kylskåpet. *dreglar*

Imorgon: Ska jag jobba dagskifte igen. Och efter det till Glasbruket för gruppfest med kollegorna från jobbet. Vi ska bada jacuzzi, äta grillat och ha en kul kväll helt enkelt! Det ser jag fram emot!

Resten av veckan: Studier i Vasa, onsdag och torsdag, med temat förlossning och barnpatienter. Gulp. Här hade det känts tryggt med lite erfarenhet och lugna nerver. En barnmorska från Helsingfors ska lära oss hur vi ska agera vid en förlossning i ambulansen och hur vi ska återuppliva en nyfödd. Hon hade videoföreläsning förra veckan och verkade helt megakunnig och hade en skön och avslappnad stil. Roliga dagar på G.

I helgen: På fredag blir det en efterlängtad träff med några barndomsvänner och gängets senaste medlem, en 3 månaders bebis! Ihh! På lördag är jag ledig och på söndag kör vi dagsskifte igen.

#veganchallenge: Stay tuned - har fixat tidsinställt inlägg på onsdag! 

onsdag, mars 14, 2018

#veganchallenge update

Linsbiffar med batat
Tjao! Sitter som bäst och kollar på videoföreläsning hemifrån. Vi har skoldag och videoföreläsning från kl 12:30 - 20:30 ikväll, med temat förlossning och barnpatient. Intressant. Nu har vi 15 minuter paus så tänkte slänga in ett inlägg med lite länkar till recept på de veganska måltiderna jag käkat under veckan! Min veganchallenge går helt okej, märker att planering är A och O när man är ny! Finns ej ingredienserna i kylskåpet så står man och funderar vad i hela fridens namn man egentligen ska äta, som då inte innehåller kött eller animalier. Luncher och middagarna går bra, men mellanmålen är svårare tycker jag! Är van att käka riskaka med kalkon eller ägg, kvarg, proteinpudding och dylikt, så känner mig lite vilsen när dessa ej längre är ett alternativ. 

Kokosmjölksgryta med kikärter, banan och curry
Tänker tipsa om denna blogg: Portionen under tian, där jag hittat bra recept på goda veganska rätter! Jag har testat linsbollar (blev till biffar, haha) som jag åt med kokt batat, samt rört ihop en kokosmjölksgryta med kikärter och banan. Den var riktigt god och jag gillade såsen a lot! Jag halverade receptet och det räckte till 4 matlådor. Perfekt. 

Nu börjar föreläsningen igen, over and out!

onsdag, mars 07, 2018

Status

Mår idag: Tack bra! Upplevt att vintern varit tung och tycker jag mest gått omkring och spridit dålig stämning pga. trötthet och motivationsbrist till typ, allt. Nu när vi äntligen kommit in i mars och jag kan ana pikulite vår i luften börjar humöret redan kännas bättre. "Hejdå vårtröttheten" kan vi ju hålla tummarna för!

Päivän kuva:

En alltid lika fotogenisk Mikida

Gjort idag: Sovit efter jobbet, promenerat massor med Mikida, lämnat bilen på årlig service och samtidigt hälsat på hos farmor och käkat bullar, paj och kex för flera år framöver. Ni vet, så som det ska va när man far ti fammos. 

Längtar efter: Min hunk, 24/7. Och våren, då när snön börjar smälta och solen värmer i ansiktet. Bästa som finns.

Dagens cravings (utan att vara preggo): Dehär e wierd, men - MEMMA, med grädde och socker. OHH MAA GAAAH. Och så min gröna smoothie. Bara för att vår blender gått sönder och jag inte hittar garantikvittot. Prkl.

Ska göra nu: Röra ihop och steka linsbollar. Äta en väldigt sen middag. Vika kläder och tvätta tänderna. Sova. Förmodligen scrolla genom flödet på instagram innan. Fy på mej och skärmtid innan läggdags. Mycket dålig ovana.

Och med den statusuppdateringen hälsar det glamorösa vardagslivet "Tack o gonatt!"

söndag, mars 04, 2018

#veganchallenge i mars!

Ni har kanske märkt att jag under den senaste tiden bloggat väldigt mycket om mat och funderat över vegansk kost? Provade i veckan på att äta veganskt i 3 hela dagar, med undantag för en tårtbit vid en festlighet och mjölk i kaffet. Testade tofu som alla verkar avguda och tyckte det smakade helt förfärligt, t.o.m så jag lämnade halva matlådan. Då ni, då e de paha. Till kvällen blev det sallad och bönor, vilket jag inte heller var speciellt förtjust i, så med facit i hand hade jag inte riktigt förberett mig ordentligt för att försöka imponera på mig själv med goda veganska rätter. Här kunde jag ju välja att kasta in handduken och konstatera att veganskt, näh, för svårt och smakar bläh. Men så lätt ger jag ju mej inte, så nu tänkte jag under mars månad utmana mig själv med en liten challenge! Feel free att haka på, ska försöka tipsa om recept och berätta hur det känns i kroppen. Har redan förberett mig bättre inför kommande vecka, så nu blir det annat än bara bönor och sallad!

Smygstartade imorse och testade göra gröt på quinoa, äpple och mandelmjölk,
smaksatt med kardemumma, kanel och topping a la äpple, lingon, blåbär och jordnötssmör.
Hur tänkte jag med hela utmaningen? Eftersom jag inte gillar en massa restriktioner i stil med "inte en bit kött under hela mars" så tänkte jag köra på att försöka äta veganskt under vardagarna för att i helgen och under andra festligheter unna mig mejeri- eller köttprodukter jag saknat. För jag gillar ju kött och mejeriprodukter i massor, men eftersom dessa i det långa loppet inte verkar vara speciellt bra för varken kroppen eller naturen, så kan jag ju alltid ge det veganska en ärlig chans. LAGOM är bäst, eller hur? Så, utan att göra det hela komplicerat, vi satsar på att käka veganskt under vardagar i mars! Stay tuned!

måndag, februari 26, 2018

En helt perus päivä

En vegansk sallad a lá "det om hittades i kylen & skåpet":
Grönkål, spenat, gurka, tomat, avokado, morot, champinjoner, svarta bönor och solrosfrön
Gjort idag? Slutat jobbet kl. 8, käkat gröt och sovit till kl 12. Rört ihop lunchen ovan och städat. Tränat ett benpass som gick över förväntan med tanke på att jag var NOLL motiverad innan. Promenerat lite i solskenet. Haft en vän på besök för att vi skulle studera tillsammans. Slutade med att vi satt och minglade om allt annat än studier i 4 timmar. Bra där. De va den måndagen, tack o hej!

torsdag, februari 22, 2018

Funderingar kring kost och träning

Kosten:  #Eat your greens,  #Plant based och #Vegan - taggarna är ju omåttligt populära just nu. Att vara vegan går från att vara löjligt till att bli supertrendigt och vet ni? Jag kan känna att jag håller på och bli riktigt intresserad av hela #plantbasedvegan - hysterin. Hittade @plant_proof på instagram och tycker hans texter är sjukt intressanta, speciellt när han jämför köttprodukter vs. plantbaserade. Kanske man skulle testa go all vegan för en tid? Bara för att se hur kroppen reagerar och hur man börjar må?

Träningen: Går sådär. Följer ett program där kroppen är uppdelad i 4 styrkepass/vecka och det känns VÄLDIGT ovant när jag tidigare fokuserat på basövningar som knäböj, marklyft och militärpress. I dagens läge tränar jag 1. Benen 2. Axlar, bröst och triceps 3. Rumpa 4. Rygg och biceps. Träningspassen tar tid och jag kan tycka många olika övningar och träning av en enskild muskel kan kännas lite lame, men har bestämt mig för att give it a try! Så, i 3 månader framåt kommer jag köra enligt detta program och se vart det leder! Tror mina axlar och armar kan ha nytta av denna typ av träning, då jag sällan annars lagt fokus på min absoluta svaghet: axlar och armar. Om inte annat, lite starkare ska jag väl bli och en bra grund för hela kroppen. Vad händer efter 3 månader då? Då ska jag bannemej träna crossfit hela sommaren! Längtar!

torsdag, februari 08, 2018

Tips på kort och kul träning!



Ovanstående träning gjorde jag idag! Hade NOLL träningslust efter 4 bråda dagar på jobbet och kände jag behövde en träning där jag har någon som säger what to do och jag bara följer efter och gör. En vän hade tipsat om denna 7 minuters tabata på youtube igår, så jag tänkte, why not? Har ju tipsat om Inger (hon i klippet) tidigare och jag gillar verkligen hennes träningar! Effektiva och inget extra krångel. 

Körde igenom Ingers 7 minuters pass, sen 2 varv av polispasset "light" (500m löpning, 5 pullups, 5 burpees, 15 squats och 10 situps) för att sedan avsluta med burpee Tabata. Den va tung! Jag gör helt enkelt så många burpees jag hinner på 20 sekunder för att sedan vila i 10 sekunder, detta x 8! Valde låt från Spotify "TABATA SONGS" som automatiskt mixat bra musik i 8 x 20 sekunder med en kille som meddelar när det är 10 sekunders vila. Bara att köra all in! Så, dagens pass blev en salig blandning på sisådär 30 minuter effektiv konditionsträning. Simple is beautiful. 

måndag, februari 05, 2018

Veckans foodprep

Körde foodprep igår och är redo för veckan! Till frukost blir det riskaka med kalkonpålägg, äggvita och gurka eller overnight oats med bär för att variera lite. Praktiskt att ta med till jobbet när jag är morgontrött ( extremt morgontrött ) och inte orkar laga frukost innan jobbet. Till lunch har vi kyckling med sötpotatis och sallad. Tummen upp för matlådorna i glas jag fick av hunken, dom e sviiinbra! Till mellanmål blir det smoothie och till dinner, wok med köttbullar som hunken preppat och fryst in tidigare. Hunken har en tendens att preppa flera KILON när han väl sätter igång. Lyckans mig med frysen full! Så skönt när allt är förberett! Blir ofta långa dagar på jobbet med ev. övertid + att jag gärna tränar innan jag går hem -  då är det skönt att bara värma matlådan när jag är klar! Tycker dessutom det är så himla kul att planera och foodpreppa. 

En liten del av veckans meny

söndag, februari 04, 2018

Status

Vattenfall i Australien
Humör : Tack bra, lite sliten och trött efter gårdagens utgång. Körde varannan vatten och mina vänner - det lönar sig 100 gånger av 100.  (Ålderstillägg på den.)

Smärta : I mina knän. Dansade all in. (Ålderstillägg - IGEN.) 

Saknar : Australien. Värmen, de mäktiga landskapen, regnskogar och vattenfall, solskenet och MANGO! Saknar dock inte Vegemite. Fy tusan vilken äcklig smörja. Ska ätas på bröd och tydligen vara hälsosamt till 1000, men smaken - Hujedamej! Jag fick spotta brödbiten i soporna när jag testade och när jag spottar ut mat - då är det bannemej riktigt dåligt.

THE PASTASÅS 
Veckans bästa : Färsk pasta med en krämig sås gjord på creme fraiche, blåmögelost, lök, bacon och svamp. Såååå gott!

Kollat på : Winter War i crossfit. Inte på plats (borde dock ha varit där, verkar ha varit sjukt bra fiilis!) utan via livestream. Alltså, vilka duktiga atleter, hatten av. Och min fiilis? MÅSTE. BÖRJA. TRÄNA. CROSSFIT. IGEN!! Det är ju så kul! I sommar, då ni, då blir det crossfit all in. Tills vidare kör jag gymmet på jobbet när tiden inte riktigt vill räcka till.

Lyssnat på : GRANT - Waterline, Haloo Helsinki - Vihaan kyllästynyt, Fronda - Upp, Miriam Bryant - Svart bil, Rudimental - These Days (feat. Jess Glynne, Macklemore & Dan Caplen) och Imagine Dragons - Whatever it takes (Miss Congeniality Remix). Bra musik - lyssna!

söndag, januari 28, 2018

Bra helg

Kycklingsås med majs & grönkål
Oj, vilken bra helg jag haft! Hunken kom hem på spontanbesök i fredags och stannade tills alldeles nyss, när det var dags att åka tillbaka till Sweden igen. Alltså, så roligt att ha honom här! Nu låter det som om vi typ haft världens mest romantiska weekend med röda rosenblad på golvet och skumpa med jordgubbar. Eh, näh. Lite mera i stil med åka till butiken tillsammans och diskutera huruvida den där köpvagnen med högre "botten" e anpassad för pensionärer eller ej. Jag tror den är menad för pensionärer, hunken hade en version om folk med ryggont som inte kan böja sig ordentligt. Sen så har vi lagat middag, bakat Key Lime Pie och foodpreppat inför kommande vecka. Det blev kycklingsås och ris veckan till ära. Slängde i lite grönkål sådär på ytan så det hela skulle bli #gourme #foodfashion #foodporn och #foodprep - vänligt. Rörde ner grönkålen efteråt och det blev so NOT #foodfashion efter det. Mellan matlagningen har vi promenerat med Mikida, jag har röstat i presidentvalet medan hunken blev utskälld av en stycke sur gubbe som tyckte Mikida stod på fel ställe - "Vie se koira kotiin!"- förbaskat munter typ må jag säga. Men bortsett från det - bästa helgen! Nu ska jag chilla vidare, käka lite paj och planera inför kommande vecka. Ciao!

onsdag, januari 24, 2018

Because, gröt is life.

Chokladgröt med bär, jordnötssmör och kokos!















Inleder denna morgon med ett tidsinställt inlägg eftersom jag börjat jobba kl 07. Bjuder på en bild av morgonmålet jag oftast äter nu vintertid - gröööt! Kör en variant med Tyngre proteinpulver a la chokladsmak + toppar med bär och...JORDNÖTSSMÖR. Mmmm! Try it.

Har fokus på att denna vecka hitta tillbaka till matrutiner och träningen igen, efter ett låååångt uppehåll. Hejhej nästan 3 månader med dåliga rutiner. Bah, det syns och känns ska jag säga er. Jag har märkt att jag antingen går all in med många träningar i veckan eller så all out med endast promenader. Det senare händer oftast när jag måste prioritera något jag anser är viktigare än träningen och kosten. Helt sunt tycker jag, men känner ändå att det vore roligare med en jämn mängd träning hela tiden, oavsett olika prioriteringar i livet. Jag sover och orkar så mycket bättre då. Försöker nu med 2 x kondition + 3 x styrka i veckan. Det blir alltså 2 hela dagar med vila, vilket e skönt och lagom med tanke på att jag tränar för att klara mitt jobb och må bra + att det är roligt! Kommer skriva mera om kost och träning så fort jag kommit igång, så kanske också ni blir lite taggade på träning!

Hittade annars ett gäng kommentarer som inte publicerats när jag kollade genom layouten, va konstigt? Och att kryssa i rutorna under inläggen verkar inte funka alls? Ska försöka fixa problemet, stay tuned.

måndag, januari 22, 2018

Livstecken


Här trivs jag!


Long time no see, nästan 3 månader sen sist! Har inte alls haft tid för bloggen under dessa månader, stack till Australien i 3 veckor och efter det så har jag studerat som en idiot. Prioriterat bort all extra träning och haft studiemarathon i en hel vecka i mina föräldrars villa. Och vet ni, alla timmar med Ensihoito boken va så värt - jag fixade tenten i vårdnivå! Så himla skönt. Min kropp har kämpat på högvarv med konstant stress och ångest hela hösten / vintern, tacka vet jag vänner som kämpat lika hårt, stöttat och peppat. Hade idag min första lediga dag efter tent, skola och jobb, och vet ni - det känns som att jag hade kunnat sova hela dagen! Hah. 

Ska ge bloggen ett försök nu när jag äntligen känner att jag kan unna mig lite annat än studier 24/7. Tycker det är roligt att skriva blogg, men har samtidigt gått och blivit lite folkskygg av nån anledning. Jag vill berätta och dela med mig, samtidigt som jag ibland helst skulle försvinna från alla sociala medier, tycker det hela börjat spåra ut litegrann. Hade aldrig klarat av att vara en känd offentlig person, hujedamej! Tycker också samtidigt att opersonliga bloggar e lite tråkiga, man vill ju veta lite om personen ifråga. Äh. Ni ska se att jag snart bor ensam mitt ute i skogen i typ Sibirien, utan någon som helst kontakt till omvärlden. Haha, eller så inte. Ska se hur det artar sig.