måndag, februari 26, 2018

En helt perus päivä

En vegansk sallad a lá "det om hittades i kylen & skåpet":
Grönkål, spenat, gurka, tomat, avokado, morot, champinjoner, svarta bönor och solrosfrön
Gjort idag? Slutat jobbet kl. 8, käkat gröt och sovit till kl 12. Rört ihop lunchen ovan och städat. Tränat ett benpass som gick över förväntan med tanke på att jag var NOLL motiverad innan. Promenerat lite i solskenet. Haft en vän på besök för att vi skulle studera tillsammans. Slutade med att vi satt och minglade om allt annat än studier i 4 timmar. Bra där. De va den måndagen, tack o hej!

torsdag, februari 22, 2018

Funderingar kring kost och träning

Kosten:  #Eat your greens,  #Plant based och #Vegan - taggarna är ju omåttligt populära just nu. Att vara vegan går från att vara löjligt till att bli supertrendigt och vet ni? Jag kan känna att jag håller på och bli riktigt intresserad av hela #plantbasedvegan - hysterin. Hittade @plant_proof på instagram och tycker hans texter är sjukt intressanta, speciellt när han jämför köttprodukter vs. plantbaserade. Kanske man skulle testa go all vegan för en tid? Bara för att se hur kroppen reagerar och hur man börjar må?

Träningen: Går sådär. Följer ett program där kroppen är uppdelad i 4 styrkepass/vecka och det känns VÄLDIGT ovant när jag tidigare fokuserat på basövningar som knäböj, marklyft och militärpress. I dagens läge tränar jag 1. Benen 2. Axlar, bröst och triceps 3. Rumpa 4. Rygg och biceps. Träningspassen tar tid och jag kan tycka många olika övningar och träning av en enskild muskel kan kännas lite lame, men har bestämt mig för att give it a try! Så, i 3 månader framåt kommer jag köra enligt detta program och se vart det leder! Tror mina axlar och armar kan ha nytta av denna typ av träning, då jag sällan annars lagt fokus på min absoluta svaghet: axlar och armar. Om inte annat, lite starkare ska jag väl bli och en bra grund för hela kroppen. Vad händer efter 3 månader då? Då ska jag bannemej träna crossfit hela sommaren! Längtar!

torsdag, februari 08, 2018

Tips på kort och kul träning!



Ovanstående träning gjorde jag idag! Hade NOLL träningslust efter 4 bråda dagar på jobbet och kände jag behövde en träning där jag har någon som säger what to do och jag bara följer efter och gör. En vän hade tipsat om denna 7 minuters tabata på youtube igår, så jag tänkte, why not? Har ju tipsat om Inger (hon i klippet) tidigare och jag gillar verkligen hennes träningar! Effektiva och inget extra krångel. 

Körde igenom Ingers 7 minuters pass, sen 2 varv av polispasset "light" (500m löpning, 5 pullups, 5 burpees, 15 squats och 10 situps) för att sedan avsluta med burpee Tabata. Den va tung! Jag gör helt enkelt så många burpees jag hinner på 20 sekunder för att sedan vila i 10 sekunder, detta x 8! Valde låt från Spotify "TABATA SONGS" som automatiskt mixat bra musik i 8 x 20 sekunder med en kille som meddelar när det är 10 sekunders vila. Bara att köra all in! Så, dagens pass blev en salig blandning på sisådär 30 minuter effektiv konditionsträning. Simple is beautiful. 

måndag, februari 05, 2018

Veckans foodprep

Körde foodprep igår och är redo för veckan! Till frukost blir det riskaka med kalkonpålägg, äggvita och gurka eller overnight oats med bär för att variera lite. Praktiskt att ta med till jobbet när jag är morgontrött ( extremt morgontrött ) och inte orkar laga frukost innan jobbet. Till lunch har vi kyckling med sötpotatis och sallad. Tummen upp för matlådorna i glas jag fick av hunken, dom e sviiinbra! Till mellanmål blir det smoothie och till dinner, wok med köttbullar som hunken preppat och fryst in tidigare. Hunken har en tendens att preppa flera KILON när han väl sätter igång. Lyckans mig med frysen full! Så skönt när allt är förberett! Blir ofta långa dagar på jobbet med ev. övertid + att jag gärna tränar innan jag går hem -  då är det skönt att bara värma matlådan när jag är klar! Tycker dessutom det är så himla kul att planera och foodpreppa. 

En liten del av veckans meny

söndag, februari 04, 2018

Status

Vattenfall i Australien
Humör : Tack bra, lite sliten och trött efter gårdagens utgång. Körde varannan vatten och mina vänner - det lönar sig 100 gånger av 100.  (Ålderstillägg på den.)

Smärta : I mina knän. Dansade all in. (Ålderstillägg - IGEN.) 

Saknar : Australien. Värmen, de mäktiga landskapen, regnskogar och vattenfall, solskenet och MANGO! Saknar dock inte Vegemite. Fy tusan vilken äcklig smörja. Ska ätas på bröd och tydligen vara hälsosamt till 1000, men smaken - Hujedamej! Jag fick spotta brödbiten i soporna när jag testade och när jag spottar ut mat - då är det bannemej riktigt dåligt.

THE PASTASÅS 
Veckans bästa : Färsk pasta med en krämig sås gjord på creme fraiche, blåmögelost, lök, bacon och svamp. Såååå gott!

Kollat på : Winter War i crossfit. Inte på plats (borde dock ha varit där, verkar ha varit sjukt bra fiilis!) utan via livestream. Alltså, vilka duktiga atleter, hatten av. Och min fiilis? MÅSTE. BÖRJA. TRÄNA. CROSSFIT. IGEN!! Det är ju så kul! I sommar, då ni, då blir det crossfit all in. Tills vidare kör jag gymmet på jobbet när tiden inte riktigt vill räcka till.

Lyssnat på : GRANT - Waterline, Haloo Helsinki - Vihaan kyllästynyt, Fronda - Upp, Miriam Bryant - Svart bil, Rudimental - These Days (feat. Jess Glynne, Macklemore & Dan Caplen) och Imagine Dragons - Whatever it takes (Miss Congeniality Remix). Bra musik - lyssna!