onsdag, mars 21, 2018

#veganchallenge update

Hyvät ihmiset, nu har jag något ni måste prova! Testade häromdagen att steka riven vitkål och morot i kokosolja tills de mjuknat. Smaksatte med en liten gnutta vitpeppar, och vet ni vad? DET VA HELT SJUKT GOTT! Vitkål är sviinbilligt just nu och morötter kostar inte många euro. Kokosolja hittas på burk och voila, ner i stekpannan på svag värme och det blir hur saftigt som helst. Ni måste testa! Nedan, förra veckans dinner där jag har ett helt lass riven vitkål och morot som döljer sig under allt annat gott. Stekta champinjoner, lök och bönor + sallad och avokado. Helt klart min favorit bland de veganska måltiderna hittills.

Dinner
En annan lyckad kombo var också veckans foodprep. Hade en megapåse makaroner hemma och tacokrydda i massor. Vad passar då bättre än att testa lite köttfärs a la vegan? Stekte Pulled Oats tillsammans med vitlök, lök, spenat, sojakross (glöm inte vattnet för att sojakrossen ska bli mjuk, fick lite panik mitt i stekningen när jag märkte hur mycket vatten sojakrossen drog i sig) och tacokrydda. Toppade med lite ärter, bara för att grönt e snyggt! Hah. Blev riktigt gott och pulled oats påminner mycket om kött till konsistensen. Min kollega såg inte ens att det var frågan om havre istället för köttfärs när han spanade in min lunch. Väldigt bra näringsinnehåll också. Enda minuset, kostar över 3€ för 250 gram. Det tycker jag är dyrt. MEN. Då ska vi komma ihåg att dessa produkter nyss dykt upp i butikerna och att den veganska trenden i Finland bara är i startgroparna ännu. 

Makaroner med pulled oats a.k.a "Nyhtökaura" på finska,
veckans matlådor!


måndag, mars 19, 2018

Busy week på G!

Gjort idag: Jobbat dagskifte, repeterat teori om barnpatienter och förlossning med kollegan, tvättat bilen och käkat middag. Har tänkt träna senare ikväll och har en burk memma och grädde som väntar som belöning i kylskåpet. *dreglar*

Imorgon: Ska jag jobba dagskifte igen. Och efter det till Glasbruket för gruppfest med kollegorna från jobbet. Vi ska bada jacuzzi, äta grillat och ha en kul kväll helt enkelt! Det ser jag fram emot!

Resten av veckan: Studier i Vasa, onsdag och torsdag, med temat förlossning och barnpatienter. Gulp. Här hade det känts tryggt med lite erfarenhet och lugna nerver. En barnmorska från Helsingfors ska lära oss hur vi ska agera vid en förlossning i ambulansen och hur vi ska återuppliva en nyfödd. Hon hade videoföreläsning förra veckan och verkade helt megakunnig och hade en skön och avslappnad stil. Roliga dagar på G.

I helgen: På fredag blir det en efterlängtad träff med några barndomsvänner och gängets senaste medlem, en 3 månaders bebis! Ihh! På lördag är jag ledig och på söndag kör vi dagsskifte igen.

#veganchallenge: Stay tuned - har fixat tidsinställt inlägg på onsdag! 

onsdag, mars 14, 2018

#veganchallenge update

Linsbiffar med batat
Tjao! Sitter som bäst och kollar på videoföreläsning hemifrån. Vi har skoldag och videoföreläsning från kl 12:30 - 20:30 ikväll, med temat förlossning och barnpatient. Intressant. Nu har vi 15 minuter paus så tänkte slänga in ett inlägg med lite länkar till recept på de veganska måltiderna jag käkat under veckan! Min veganchallenge går helt okej, märker att planering är A och O när man är ny! Finns ej ingredienserna i kylskåpet så står man och funderar vad i hela fridens namn man egentligen ska äta, som då inte innehåller kött eller animalier. Luncher och middagarna går bra, men mellanmålen är svårare tycker jag! Är van att käka riskaka med kalkon eller ägg, kvarg, proteinpudding och dylikt, så känner mig lite vilsen när dessa ej längre är ett alternativ. 

Kokosmjölksgryta med kikärter, banan och curry
Tänker tipsa om denna blogg: Portionen under tian, där jag hittat bra recept på goda veganska rätter! Jag har testat linsbollar (blev till biffar, haha) som jag åt med kokt batat, samt rört ihop en kokosmjölksgryta med kikärter och banan. Den var riktigt god och jag gillade såsen a lot! Jag halverade receptet och det räckte till 4 matlådor. Perfekt. 

Nu börjar föreläsningen igen, over and out!

onsdag, mars 07, 2018

Status

Mår idag: Tack bra! Upplevt att vintern varit tung och tycker jag mest gått omkring och spridit dålig stämning pga. trötthet och motivationsbrist till typ, allt. Nu när vi äntligen kommit in i mars och jag kan ana pikulite vår i luften börjar humöret redan kännas bättre. "Hejdå vårtröttheten" kan vi ju hålla tummarna för!

Päivän kuva:

En alltid lika fotogenisk Mikida

Gjort idag: Sovit efter jobbet, promenerat massor med Mikida, lämnat bilen på årlig service och samtidigt hälsat på hos farmor och käkat bullar, paj och kex för flera år framöver. Ni vet, så som det ska va när man far ti fammos. 

Längtar efter: Min hunk, 24/7. Och våren, då när snön börjar smälta och solen värmer i ansiktet. Bästa som finns.

Dagens cravings (utan att vara preggo): Dehär e wierd, men - MEMMA, med grädde och socker. OHH MAA GAAAH. Och så min gröna smoothie. Bara för att vår blender gått sönder och jag inte hittar garantikvittot. Prkl.

Ska göra nu: Röra ihop och steka linsbollar. Äta en väldigt sen middag. Vika kläder och tvätta tänderna. Sova. Förmodligen scrolla genom flödet på instagram innan. Fy på mej och skärmtid innan läggdags. Mycket dålig ovana.

Och med den statusuppdateringen hälsar det glamorösa vardagslivet "Tack o gonatt!"

söndag, mars 04, 2018

#veganchallenge i mars!

Ni har kanske märkt att jag under den senaste tiden bloggat väldigt mycket om mat och funderat över vegansk kost? Provade i veckan på att äta veganskt i 3 hela dagar, med undantag för en tårtbit vid en festlighet och mjölk i kaffet. Testade tofu som alla verkar avguda och tyckte det smakade helt förfärligt, t.o.m så jag lämnade halva matlådan. Då ni, då e de paha. Till kvällen blev det sallad och bönor, vilket jag inte heller var speciellt förtjust i, så med facit i hand hade jag inte riktigt förberett mig ordentligt för att försöka imponera på mig själv med goda veganska rätter. Här kunde jag ju välja att kasta in handduken och konstatera att veganskt, näh, för svårt och smakar bläh. Men så lätt ger jag ju mej inte, så nu tänkte jag under mars månad utmana mig själv med en liten challenge! Feel free att haka på, ska försöka tipsa om recept och berätta hur det känns i kroppen. Har redan förberett mig bättre inför kommande vecka, så nu blir det annat än bara bönor och sallad!

Smygstartade imorse och testade göra gröt på quinoa, äpple och mandelmjölk,
smaksatt med kardemumma, kanel och topping a la äpple, lingon, blåbär och jordnötssmör.
Hur tänkte jag med hela utmaningen? Eftersom jag inte gillar en massa restriktioner i stil med "inte en bit kött under hela mars" så tänkte jag köra på att försöka äta veganskt under vardagarna för att i helgen och under andra festligheter unna mig mejeri- eller köttprodukter jag saknat. För jag gillar ju kött och mejeriprodukter i massor, men eftersom dessa i det långa loppet inte verkar vara speciellt bra för varken kroppen eller naturen, så kan jag ju alltid ge det veganska en ärlig chans. LAGOM är bäst, eller hur? Så, utan att göra det hela komplicerat, vi satsar på att käka veganskt under vardagar i mars! Stay tuned!